5 דגמי מוניטורים אולפניים מומלצים לאולפן הביתי

מוניטורים Adam באולפן ביתי
אתם יכולים למקסס על כל דבר. האמת היא שלא צריך להשקיע עשרות אלפי שקלים במוניטורים וציוד נלווה כדי לייצר מוזיקה שנשמעת מעולה. האופן שבו אתם יוצרים ועורכים את המוזיקה שלכם תמיד יושפע מהאופן שבו אתם שומעים אותה, אבל אם אתם מכירים מספיק טוב את הציוד ואת האולפן שלכם תוכלו לעבוד גם עם מערכת סטריאו ישנה.


אם אתם מפיקים מוזיקה בבית, ודאי יצא לכם להיתקל בתופעה המצערת שגורמת לה להישמע שונה לגמרי כאשר מנגנים אותה בכל מקום שהוא לא האולפן הביתי שלכם. בין אם רציתם להשמיע לחבר את את הקטע החדש שיצרתם דרך הסמארטפון או בסך הכל להקשיב למה שעשיתם במהלך נסיעה ברכב, ודאי גיליתם כמה וכמה הפתעות לא נעימות במיוחד שחמקו מכם במהלך העבודה על הפרוייקט. יכול להיות שהשירה חזקה מדי, שהמיקס נשמע עמום וחסר ברק או שהבס מרוח.

במהלך העבודה האולפנית, אוזנינו כפופות למספר גורמים חיצוניים שישיפעו על קבלת ההחלטות שלנו. אם אנחנו עובדים עם אוזניות, אופי הצליל שנשמע יהיה תלוי באלמנטים כמו קוטר המימברנה של האוזנייה, העכבה שלה, תגובת התדרים ועוד. בעבודה עם רמקולים לעומת זאת, כמות המשתנים שיהיו בעלי השפעה על הצליל שייתקבל לאוזנינו היא כפולה: בנוסף לתכונות של הרמקולים עצמם, גלי הקול יושפעו גם מהמאפיינים האקוסטיים של החדר בו הם מנגנים.

אך בפני חובבים באולפן הביתי ניצבים קשיים רבים בטיפול האקוסטי בחלל: ממידות חדר לא מתאימות, דרך מיקומים בעייתיים של חלונות, דלתות או מזגנים ועד חוסר יכולת לבצע שינויים בדירות שכורות. מסיבות אלו, יש חשיבות רבה לבחירה נכונה של מוניטורים בהתאם לחלל העבודה ומיקום אסטרטגי שלהם בחדר. סיכמנו עבורכם את המאפיינים החשובים של כמה מהמוניטורים האולפניים הנמכרים ביותר בעולם במחירים מהקצה הנמוך יותר של הסקאלה. אבל לפני שנצלול למוניטורים המומלצים, נפרט על כמה מהמאפיינים שהשווינו.

תוכן עניינים



קוטר וופר

קוטר טוויטר וופר מוניטור אולפני
מוניטורים אולפניים כוללים בדרך כלל 2 רכיבים לפחות שמחלקים ביניהם את עבודת ייצור הצליל, כך שכל אחד מהם מופקד על תחום תדרים שונה. הטוויטר (Tweeter) הוא הרכיב שאחראי על ייצור תחום התדרים העליון, בעוד הוופר (Woofer) מייצר צליל בתחום התדרים התחתון. גלי קול בתדרים נמוכים נוטים לעורר קשיים רבים יותר בחדרים עם אקוסטיקה בעייתית מאשר אלו בתדרים הגבוהים. ככלל אצבע, ככל שהוופר של הרמקול רחב יותר, כך הוא יהיה מסוגל לייצר תדרים נמוכים עמוקים יותר. מסיבות אלו, אחת ההמלצות הרווחות בעולם הציוד האולפני היא להתאים את מידות הוופר למידות החדר, ורוב הדגמים מגיעים במספר גדלים שונים כך שתוכלו לבחור.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.


הספק

נתון ההספק של הרמקול (נמדד ב-Watt), או כמות החשמל שזורמת בתוכו בפרק זמן נתון, הוא בעל השפעה רבה על העוצמה הכללית שלו כמו גם על אלמנטים נוספים של הצליל. עבודה עם כלי נגינה חיים כמו תופים או גיטרות בס ונגינה של קטעים מוקלטים באיכות גבוהה לעתים קרובות דורשת הספקים של עד פי 10 מאשר נגינה של מוזיקה מדיסק או מ-YouTube. אם תנסו לנגן קטע אודיו שדורש הספק גבוהה ממה שהרמקול שלכם מסוגל לספק תתקלו בעיוות (Distortion) של הצליל, והוא יהיה חריף יותר ככל שההפרש בין ההספק הדרוש לזה של הרמקול גבוה יותר. לכן יש להספק חשיבות רבה מבחינת שמירה על ייצוג הדוק וצלול של גלי קול ורצוי לבחור את המוניטור האולפני עם ההספק הגבוה ביותר שתוכלו למצוא.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.


SPL מקסימלי

נתון ה-Sound Pressure Level או רמת לחץ הצליל המקסימלית (SPL), מתאר מדידה ישירה של העוצמה המקסימלית של הרמקול, באופן סטנדרטי ממרחק מטר אחד. במהלך העבודה באולפן מרבית המפיקים, היוצרים והטכנאים מוצאים שהאזנה בעוצמות נמוכות ככל האפשר היא שיטה יעילה למניעת שחיקה מוקדמת במהלך שעות עבודה ארוכות. הגדרות עוצמה נמוכות אמנם מצמצמות את הטווח הדינמי בו אתם עובדים, אך מעייפות את האוזן הרבה פחות מאשר האזנה בווליום גבוהה ולכן לעתים קרובות יאפשרו לכם לעבוד זמנים ממושכים יותר. מעבר לעובדה שעוצמות גבוהות עלולות אף להזיק לאוזן, הן מבליטות עיוות מסויים באופן שבו אנו שומעים צלילים. ככל שמקור הצליל שאנו שומעים חזק יותר, כך התדרים הגבוהים והנמוכים הקיצוניים יישמעו עוצמתיים יותר לאוזנינו ולכן עבודה בעוצמות גבוהות עלולה לגרום לנו לבצע החלטות שגויות. חשוב להדגיש שעוצמת העבודה הכוללת של המוניטור שלכם רחוקה מלהיות הפרמטר החשוב ביותר שלו, אך השוואה של נתוני ה-SPL המקסימלי וההספק של מספר דגמי מוניטורים אולפניים שונים עשויה לתת לכם מושג לגבי היעילות שבה הם מצליחים להמיר אות חשמלי לגלי קול.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.


איקוולייזר

כמו שהזכרנו בפסקאות הראשונות, האקוסטיקה של החלל בו המוניטורים ממוקמים תהיה בעלת השפעה רבה על האופי של הצליל שיגיע לאוזנינו. כדי לנסות להתגבר מעל מגבלות אקוסטיות בחדרים שונים רוב יצרניות המוניטורים משלבות בהם סוג מסויים של איקוולייזר שמאפשר חיתוך או הדגשה של תדרים מסויימים. המטרה היא לאפשר פיצוי על הדהוד מוגזם של תדרים שעלול להיווצר בחדרים מסויימים או הדגשה של תדרים ש-"נבלעים" בחדר ולא נשמעים מסיבות שונות. מדובר במנגנון פרימטיבי למדי שמסוגל לשפר בעיות נקודתיות במידה מסויימת, אך לא מהווה תחליף לטיפול אקוסטי רחב יותר. אנחנו נפרט על מנגנון האיקוולייזר שמשולב בכל אחד מהדגמים ואיך הוא יכול לעזור למשתמש להתמודד עם בעיות אקוסטיות שונות.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.


פורט (Bass Reflex)


על רבים מדגמי המוניטורים האולפניים, בעיקר בתקציבים הנמוכים יותר, תמצאו חורים בכל מני צורות שנקראים "פורטים" (Ports) או Bass Reflex ומטרתם לספק משקל נוסף לתדרי הבס. הם עושים זאת על ידי תיעול לחץ האוויר שנוצר בחלק האחורי של מימברנת הרמקול החוצה מהמארז. ייצוג מדוייק של תחום התדרים התחתון במיקס הוא משימה לא פשוטה גם בעבור מוניטורים אולפניים מהקצה העליון, ופורטים מסוגלים להעניק בס עמוק ועוצמתי יותר מאשר עיצוב סגור.

אך חשוב לדעת שהפורטים מביאים איתם חסרונות משלהם. בגלל העיצוב של מערכת ה-Bass Reflex, היא יעילה פחות מהוופר או הטוויטר מבחינת היכולת שלה לייצג גלי קול באופן הדוק. החורים האלו במארז הרמקול הופכים אותו לרועש יותר ורגיש יותר לבעיות תהודה. העיבוי בתדרים הנמוכים שמתקבל משימוש בפורטים לעתים קרובות בא על חשבון הדיוק שלהם והצליל עשוי להישמע מעט מרוח בתחום התדרים הנמוך. אפקט ה-"מריחה" הזה נעשה אפילו גרוע יותר כאשר הרמקול מונח קרוב לקיר והפורט שלו מכוון ישירות אליו.

התדרים הנמוכים הם אלו בעלי אורך הגל הגבוהה ביותר. גלי קול בתדר הנמוך ביותר שהאוזן האנושית מסוגלת לשמוע (20Hz) הנם באורך של 17 מטרים. זו היא אחת הסיבות שהם יוצרים תופעות אקוסטיות בעייתיות רבות בחדרים קטנים יותר - שאופייניים לאולפנים ביתיים. לכן, מומלץ לבחור מוניטור אולפני עם פורט הפונה למרכז החדר או לכל הפחות לדאוג למקם את המוניטורים במרחק מסויים מהקיר.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.


מוניטורים אולפניים מומלצים

5 הסדרות שנציג כאן הן כמה מסדרות המוניטורים שמספקות את התמורה המשתלמת ביותר למחיר בתקציבים נמוכים. הן מסודרות שרירותית לפי תקציב, אבל כל הדגמים בהשוואה מתאימים לעבודות מיקס מדוקדקות ומספקים יחסים טובים של עלות מול תועלת.


מוניטור אולפני PreSonus Eris 81. PreSonus Eris

PreSonus היא חברה שמתמקדת בעיקר בציוד אודיו בתקציב נמוך עד בינוני, אך הצליחה בכל זאת לזכות באהדה של יוצרים ואנשי סאונד בכל העולם. המוניטורים האולפניים מסדרת Eris תוכננו במיוחד לאולפנים ביתיים וזכו לביקורות חיוביות בזכות איכות הצליל הגבוהה שהם מציעים ביחס לעלות שלהם. בנויים במארז MDF עם מאפיינים אקוסטיים טובים וכוללים מנגנוני הגנה מובנים מפני עומס חום וקצרים. אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים בעולם הסאונד וההקלטה, מוניטורים מסדרת Eris יכולים להוות כלי עבודה יעילים שילוו אתכם שנים קדימה במחירים שקשה להתחרות בהם.

סדרת מוניטורים אולפניים PreSonus Eris
איקוולייזר: כל הדגמים מסדרת Eris כוללים פילטר Low Cut דו-מצבי לחיתוך של תדרים נמוכים החל מ-80 או 100 הרץ שנוטים להצטבר ולהעכיר את הצליל. מתג ייחודי בשם Acoustic Space Control מנמיך את תחום התדרים התחתון לפיצוי על מיקום של המוניטורים בקרבה לקיר או פינת החדר, שמגזים את תדרי הבס. מכווני Mid ו-High מאפשרים כיוון של תחום תדרי האמצע והתדרים הגבוהים של המוניטור להתמודדות עם תופעות אקוסטיות בעייתיות בחדר.

פורט Bass Reflex: פורטים שטוחים ורחבים הממוקמים מלפנים מצמצמים עוד יותר את הסיכוי שתקבלו הדהוד מוגזם של תדרי בס גם במיקום קרוב לקיר.

מחיר: 965 ש"ח (זוג) / 810 ש"ח / 1,230 ש"ח

שורה תחתונה: מוניטורים שמציעים יחסים טובים של עלות מול תועלת וזכו ביקורות חיוביות בתחום. מציעים חיבוריות גמישה ומספר מנגנוני הגנה פנימיים מפני עומסים. יתאימו ככלי עבודה בתקציב נמוך למוסיקאים, יוצרים או מפיקים כמו גם יוצרי תוכן או עורכי וידאו ומציעים ארגז כלים רחב יחסית להתמודדות עם אילוצי אקוסטיקה.

חסרונות: אם אתם מתכננים להשתמש בהם לצרכי עריכה ומיקס של מוזיקה, מומלץ ללכת לפחות על הדגם האמצעי בסדרה שעולה כמה מאות שקלים יותר מהדגם הבסיסי.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.



מוניטור אולפני Behringer Truth B2031A
2. Behringer Truth B2030A / Behringer Truth B2031A

סדרת ה-Truth מבית Behringer היא דוגמא נוספת למוניטורים אולפניים בתקציב נמוך שקצרו תגובות חיוביות מטכנאי סאונד רבים. הסדרה הפכה כה פופולרית למעשה, עד שגם כאשר החברה החליטה להפסיק לייצר אותה כדי לפנות מקום לדגמים חדשים, הקהל דרש את דגמי ה-Truth המקוריים ול-Behringer לא נותר אלא לחזור לייצר אותם. ה-B2030A וה-B2031A זכו לשבחים בזכות האופי המאוזן שלהם והיכולת לייצג צליל באופן נאמן למקור למרות מחירם הצנוע. הקוטר הרחב יחסית של האלמנטים הופך אותם מעט בעייתיים לשימוש בחדרים קטנים יותר, שחשופים יותר על פי רוב לתופעות אקוסטיות לא מחמיאות, אך מקנה להם ייצוג תדרים נמוכים עוצמתי.

סדרת מוניטורים אולפניים Behringer Truth
איקוולייזר: סדרת ה-Truth מציעה מתג לחיתוך של תדרים נמוכים לעבודה עם סאבוופר, מתג לפיצוי על ההדגשה בתדרים הנמוכים שמתקבלת בהצבה של המוניטורים בקרבת הקיר או פינת החדר ומתג לכיוון עוצמת התדרים הגבוהים בהתאם לאופי האקוסטיקה בחלל.

פורט Bass Reflex: זוג פורטים שממוקמים לצדי הטוויטר בקדמת הרמקול מרחיקים תדרים נמוכים מהקיר ותורמים למניעת הדהוד מוגזם של הבס בחדר.

מחיר:  1,088 ש"ח / 1,612 ש"ח

שורה תחתונה: פופולריים ובעלי מוניטין עולמי של תמורה טובה למחיר. מציעים צליל מאוזן וייצוג עוצמתי של תדרים נמוכים. יתאימו בעיקר לחדרים בינוניים וגדולים יותר וכוללים מנגנון הגנה מובה מעומס יתר.

חסרונות:
הוופרים שלהם רחבים יחסית, מה שעלול לגרום לעיוות של התדרים הנמוכים בחדרים קטנים מדי או כאלה עם מאפיינים אקוסטיים בעייתיים.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.


מוניטור אולפני KRK Rokit 8 G33. KRK Rokit G3

KRK צברה מוניטין כאחת היצרניות המוצלחות יותר של מוניטורים עבור יוצרים ומפיקים באולפנים קטנים וביתיים, וסדרת ה-Rokit הבסיסית שלה היא אחת מסדרות המוניטורים הנמכרות בעולם. כל מוניטור מסדרת Rokit מעניק איכות צליל ורמת פירוט גבוהות ובנוי במארז פלסטי עם עיצוב ייחודי שמצמצם בעיות אקוסטיות בתוך הרמקול. מגיעים עם פד גומי המוצמד לתחתית ומונע מעבר של ויברציות מהמוניטורים למשטח עליו הם מונחים וכוללים פונקציית Standby לכיבוי אוטומטי כאשר הם לא בשימוש. תאימו ליוצרים אלקטרוניים בזכות היכולת שלהם להפיק תדרים נמוכים עמוקים ומלאים, על אף שמשתמשים מסויימים עלולים למצוא את הבס שלהם מעט דומיננטי מדי.

מוניטורים אולפניים מסדרת Rokit מבית KRK
איקוולייזר: כל מוניטור מסדרת Rokit כולל, בנוסף למכוון העוצמה הרגיל, זוג מכוונים נוספים להדגשה או הנמכה של תחומי התדרים הקיצוניים הגבוהים והנמוכים.

פורט Bass Reflex:
פורט שטוח הממוקם מתחת לוופר מלפנים מבטיח שלא תקבלו הדהוד מוגזם של בס גם אם תמקמו את המוניטורים בצמוד לקיר או פינת החדר.

מחיר: 774 ש"ח / 820 ש"ח / 1,100 ש"ח / 1,390 ש"ח

שורה תחתונה: סדרת מוניטורים שמספקת תמורה טובה למחיר ומהווה נקודת פתיחה לא רעה עבור יוצרים ומפיקים מתחילים באולפן הביתי. בנויים מרכיבים איכותיים ומתוכננים עם דגש על מינימום עיוות של הצליל כתוצאה מהמאפיינים האקוסטיים של המארז. מפיקים תדרים נמוכים מרשימים לגודלם.

חסרונות: עשויים להיות מעט עוצמתיים מדי בתחום התדרים התחתון עבור משתמשים מסויימים.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.

מוניטור אולפני Tannoy Reveal 8024. Tannoy Reveal

סדרת מוניטורים בתקציב נמוך שמכוונת ספציפית לשימוש באולפנים ביתיים ומציעה רמת פירוט מרשימה למחיר, עם תדרים גבוהים צלולים ותדרי אמצע מאוזנים וטבעיים. מציעים ממשק פשוט לשימוש, כניסת Aux של 3.5 מ"מ (כבל כלול) בנוסף לכניסה הראשית לנגינה קלה של מוזיקה ממקורות כמו טלפון נייד או טאבלט ויציאה בשם "Monitor Link" לשרשור רמקולים נוספים. כל מוניטור כולל פד אקוסטי מגומי המוצמד לתחתית לבידוד המארז מהמשטח עליו הוא מונח, שעלול לפגום בצליל. בנויים במארז פלסטי בעיצוב ייחודי למאפיינים אקוסטיים מיטביים ומהווים את אחת מסדרות המוניטורים השקופות והמדוייקות בנקודת המחיר שלהם.

סדרת מוניטורים אולפניים Tannoy Reveal
איקוולייזר: כולל מכוון EQ מובנה להנמכה או חיתוך עדין של התדרים הגבוהים בהתאם לאופי האקוסטיקה בחדר העבודה.

פורט Bass Reflex: פורט שטוח ומאורך הממוקם מתחת לוופר בקדמת הרמקול מבטיח מינימום תהודה עודפת של התדרים הנמוכים בהצבה של המוניטור קרוב לקיר או לפינת החדר.

מחיר: 550 ש"ח / 790 ש"ח / 950 ש"ח / 1,190 ש"ח

שורה תחתונה:
סדרת פופולרית של מוניטורים אולפניים שזוכה לביקורות חיוביות ברחבי העולם, ידועה ברמת דיוק מרשימה ביחס למחיר. תתאים לאולפנים קטנים וביתיים עם ממשק פשוט וצליל מפורט ונקי. כניסת 3.5 מ"מ מאפשרת נגינה קלה של מוזיקה ממכשירים ניידים כמו טלפונים או טאבלטים.

חסרונות: משתמשים מסויימים עשויים למצוא את הצליל שלה מעט בהיר מדי.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.


מוניטור אולפני Adam T7V5. Adam T

ADAM היא חברת אודיו מקצועי שכבשה את השוק האולפני עם דגמים כמו ה-A7 שזכו לתשבוחות חמות בקרב אין ספור מגזינים ואנשי מקצוע. סדרת ה-T היא ליין עדכני יותר של מוניטורים שתוכננו ספציפית לקהל הביתי בתקציבים נמוכים יותר. עושים שימוש בטוויטר מסוג "Ribbon" כדי להעניק תדרים גבוהים מפורטים עם מינימום עיוות (Distortion) ולהישאר נעימים לאוזן למשך זמני עבודה ארוכים. תשומת לב רבה הושקעה בבחירת הרכיבים ועיצוב המוניטור לצימצום תופעות אקוסטיות בעייתיות וייצוג הדוק ומאוזן של גלי קול. בנויים במארז קומפקטי שיהיה קל לשלב באולפנים ביתיים צפופים ויתאימו גם לעבודות המיקס האינטנסיביות ביותר.

מוניטורים מסדרת T מבית Adam
איקוולייזר: שני הדגמים כוללים זוג מתגים כל אחד, להדגשה או הנמכה עדינה של תחומי התדרים הגבוהים והנמוכים בהתאם לאקוסטיקה בחדר.

פורט Bass Reflex:
פורטים הממוקמים מאחור עשויים לייצר בעיות בייצוג התדרים הנמוכים באולפנים ביתיים ללא טיפול אקוסטי, במיוחד בעבודה עם דגם ה-7". אם חדר העבודה שלכם קטן מדי או שאין לכם ברירה אלא למקם את המוניטורים קרוב לקיר או לפינה, מומלץ למקם מלכודות בס באופן אסטרטגי כדי להתמודד עם הבעיה.

מחיר: 1,065 ש"ח / 1,250 ש"ח

שורה תחתונה: סדרה עטורת שבחים של מוניטורים אולפניים בתקציב נמוך שתתאים למוסיקאים, יוצרים, מפיקים וטכנאים. מנגישה את הידע וטכניקות הייצור הייחודיות של אחת מענקיות המוניטורים בנקודת מחיר נוחה.

חסרונות: המחירים של שני הדגמים יקרים יותר בהשוואה למתחרים עבור כל מידת וופר.

לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.



לסיכום

הרשימה שהצגנו כאן מכסה כמה מהבחירות הנפוצות ביותר של מוניטורים לאולפן ביתי, אך לא את כולן. ישנם כמה וכמה דגמים ראויים לציון נוספים שנעים בסביבת התקציב הזו ולא נכללו בתוכה, בין השאר: סדרת Alpha המעט יקרה יותר מבית ענקית המוניטורים המוערכת Focal, סדרת aktiv של מוניטורים עם תמורה גבוהה למחיר מבית ESI או סדרת ה-Classic של Fluid.

חשוב לזכור שאף מוניטור אינו מושלם. בעוד היצרניות עושות את מירב המאמצים על מנת להביא לנו מוניטורים שקופים ככל האפשר, כל אחד מהדגמים - ועל אחת כמה וכמה אלה בטווח המחירים הנמוך - יהיה בעל אופי שונה שישפיע על האופן בו אתם תופסים את הצליל. לכן, כמו שהזכרנו בפסקה הראשונה, האמת היא שאפשר למקסס כמעט עם כל זוג רמקולים - בהנחה שאתם מכירים אותם ואתה האקוסטיקה של החלל בו הם מנגנים טוב מספיק כדי שתוכלו לבצע על בסיס זה החלטות בנוגע למוסיקה שלכם.

רוב מי שניגש לקנות את זוג המוניטורים הראשון שלו עדיין לא פיתח את השמיעה לרמה בה הוא מסוגל לשים את האצבע על האופי הייחודי של כל רמקול. מהסיבה הזו מומלץ תמיד להאזין למוזיקה שאתם מכירים היטב דרך כמה שיותר דגמי מוניטורים. המוזיקה תשמע מעט שונה על כל דגם, מה שיעזור לפתח מודעות לניואנסים של כל אחד.

כל הבחירות שציינו כאן הן טובות מספיק כדי ללוות כל יוצר, מפיק או טכנאי בשנוותיו הראשונות ומעבר להן ואף אחת לא טובה או גרועה יותר באופן משמעותי מהאחרת. האזינו לכמה שיותר דגמים וביחרו על פי העדפתכם האישית, התקציב ומאפייני האולפן שלכם.


לייעוץ ספציפי ופרטים נוספים תמיד נשמח לעמוד לשירותים בטלפון, במחלקת "צור קשר" באתר ובסניפים. לחזרה לראש העמוד הקליקו כאן.

דלג לתוכן מרכזי